همایش «اشتغال و توسعه کارآفرینی بهبود یافتگان و خانواده»
همیاران سلامت روان اجتماعی مهرافسریه
معرفی فعالیت های جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی مهر افسریه

 

در ابتدا آقای دکتر شهریور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین، همایش را آغاز نمودند. سپس آقای رحیمی، دبیر کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد استان تهران در خصوص فعالیت های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سازمان های مردم نهاد در جهت حمایت از بهبود یافتگان ایراد سخنرانی نمودند. آقای رحیمی در ابتدا با آسیب شناسی استان تهران و بیان سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر بیان نمودند: حوزه توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم اهدافی دارد که هدف کلان این حوزه بسیج مردم و استفاده از توان مشارکت عمومی آحاد جامعه و سازمان هاي مردم نهاد به عنوان سرمایه اجتماعی در امر مبارزه همه جانبه با مواد مخدر در محیط هاي چهار گانه خانواده، محله، آموزش وکار می باشد.

دبیر کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد استان تهران به بررسی مدل توانمند سازی شغلی پرداختند. همچنین از اقداماتی که تا کنون انجام شده نیاز سخن گفتند و بیان نمودند: ضروری است که به موضوع اشتغال بهبودیافتگان نگاه و مدیریت یکپارچه حاکم شود و منابع و امکانات کلیه دستگاه های عمومی و دولتی تجمیع شوند. همچنین لازم است سمن ها شبکه سازی شوند و سمن های تخصصی صیانت و کارآفرینی مورد تقویت و حمایت قرار گیرند.

در بخش بعدی همایش حجت الاسلام والمسلمین ناصحی، ریيس کميسيون فرهنگی شورای شهر تهران به ایراد سخنرانی در خصوص الزام مدیریت یکپارچه برای اشتغال بهبودیافتگان پرداختند: بيش از 15 وزارتخانه و سازمان و نهاد مسوول در حوزه اعتياد مسووليت دارند. هرکدام از آنها تلاش هایی را انجام می دهند ولی نتایج فعاليت آنها در جامعه ملموس نيست. نتيجه اقدامات دولت در زمينه اعتياد آنچنان در جامعه ملموس نبوده است چراکه هرکدام از نهادهای مسوول براساس سليقه خود کار می کنند. در این شرایط در صورت مدیریت یکپارچه میتوانيم نتایج بهتری بگيریم. ریيس کميسيون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در شهر تهران و لزوم همکاری با سازمان های مردم نهاد در زمينه کاهش اعتياد اظهار کرد: در شورای شهر تهران به ویژه کميسيون فرهنگی اجتماعی در زمينه آسيب های اجتماعی بحث کرده ایم. ما با تمام توان خود با سازمان های مردم نهاد در این زمينه همکاری می کنيم.

پس از اتمام سخنرانی حجت الاسلام ناصحی، آقای دکتر چاوشی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران، در خصوص همکاری هر چه بیشتر دولت با سازمان های مردم نهاد برای حمایت از بهبود یافتگان به ایراد سخنرانی پرداختند. دکتر چاوشی بیان کرد: لازم است سازمان های مردم نهاد به مقابله با اعتیاد و راه‌های پیشگیری از آن بپردازند و به دولت در این زمینه یاری‌رسانی کنند. ایشان افزودند: زمانی که دستگاه‌های مختلف با انجام اقداماتشان معتادان را نجات می‌دهند کار تمام شده نیست بلکه مراقبت از فرد بهبود یافته اهمیت ویژه‌ای دارد.

آقای فهیمی راد مدیر عامل مؤسسه اندیشمندان رایا سلامت محور با بیان  نکاتی در خصوص آسیب های اجتماعی و روانی اعتیاد در روند اشتغال بهبود یافتگان، و تاثیر اشتغال در زندگی سالم و ادامه بهبودی افزودند:  از آن جایی که نهاد خانواده هر چقدر که مستحکم تر و با دوام تر باشد، اعضای خانواده را در برابر انواع آسیب ها محافظت خواهد کرد، بنابر این با ایجاد فرصت های شغلی برای خانواده ی افراد بهبود یافته می توان گام بلندی در حوزه پیشگیری از انواع آسیب های اجتماعی برداشت.

مدیر عامل مؤسسه اندیشمندان رایا سلامت محور در خصوص تاثیر دولت و سازمان های مردم نهاد بر اشتغال افراد آسیب دیده و در معرض آسیب افزودند:

دولت با تجمیع حمایت های گوناگون به صورت یک سبد حمایتی به کارآفرینان و فعالین حوزه اشتغال و تشویق آنان برای بکار گیری افراد بهبود یافته، می تواند فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی را در این حوزه توسعه دهد. از سوی دیگر نگاه دلسوزانه سازمان‌های مردم نهاد در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است. متاسفانه بسیاری از بهبود یافتگان با مشکلات کاریابی پس از بهبودی مواجه هستند که سازمان‌های مردم نهاد در این خصوص نیز می‌توانند به صورت جدی موثر واقع شوند و با جذب، تجمیع و ارائه بسته‌های حمایتی و توانمندسازی، آنان را برای حضور در فضای کار و اشتغال آماده کند.

آخرین سخنرانی همایش «اشتغال و توسعه کارآفرینی بهبود یافتگان و خانواده» را آقای دکتر شهریور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران ایراد نمودند. ایشان در خصوص فعالیت سازمان های مردم نهاد و رعایت اصول اخلاقی این سازمان ها بیان نمودند: لازم است سمن‌ها افرادی را جذب کنند که با سنت، ارزش‌ها و منش و نگرش‌های جامعه محلی نسبت داشته باشند. هر کسی که وارد حوزه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد به ویژه در زمینه اعتیاد می‌شود، باید از حداکثر فضائل اخلاقی برخوردار باشد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران اضافه کرد: لازم است نهادهای مدنی، خلاءها را پیدا کنند و برای رفع آنها اقدامات محله‌ای داشته باشند. لازم است آنها در حوزه اعتیاد و کارآفرینی فعالیت کنند. این نیروهای پیش‌برنده اجتماعی باید از درون جامعه محلی فعالیت خود را آغاز کنند و بر اقدامات خود رصد کنند.

در پایان این همایش نیز آقای رحیمی، دبیر کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد استان تهران با عرض تشکر از همکاری همه سازمان ها و نهاد هایی که به برگزاری این همایش کمک کردند، اعلام نمودند شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آماده همکاری ویژه با سازمان های مردم نهاد است و سمن هایی که توانایی برگزاری کلاس های آموزشی را دارند، می توانند خود را به شورا معرفی کنند.

 

 

 

 

 

   لینک متن:                                  http://www.rayasalamat.com/index.php/hamayesh/416-ha-tooseekar-behbodyaftegan


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 120
بازدید کل : 33875
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1